smiling Pos
Hjælp
Læs her om
Hotel Booking Systemet
Læs her om
Bookingsystem for Frisører -
Restauranter - Læger -Vognmænd mv.
På denne side vil vi forsøge at besvare relevante spørgsmål vedr. systemet. har
du specielle ønsker så
kontakt os
Tjeck vores DEMO RESTAURANT (du bliver loget ind som ny demobruger)
Hvad har du brug for Har du spørgsmål? - spørg på FAQ Du skal have en PC - en Laptop - eller en Ipad.
Du skal være koblet på internettet (alle browsere understøttes) - du skal have
en standard printer tilsluttet. OG du skal være logget in og registreret til
systemet.
Hvad gør jeg: - 1. Først skal du registrere dig som bruger, - 2. derefter
konfigurerer du din virksomhed med alle oplysninger og mindst en medarbejder -
3. herefter opretter du alle dine leverandører. - 4.
Lav en fornuftig Gruppering af dine produkter (se gruppering) - 5. Indtast alle
dine produkter i databasen, - 7. har du debitorer eller faste kunder der køber på regning,
opretter du dem, - - du er klar til at køre. GRATIS
Du kan senere tilføje flere terminaler
NB: Det letter dig meget hvis du følger trinene 1 - 7
SUBMIT Free Demo version » |
PRINTERE: Du skal have en standard printer tilknyttet, og denne skal
være sat som Default printer i dit system. På standardprinteren printer du
faktura og alverdens rapporter.
Kasseapparat med BONPRINTER: Fra en internet basseret løsning er det normalt
kun muligt at printe til din standardprinter, men vi har udviklet en
lille printerserver som du kan downlorde. - Systemet sender en komando til
printerserveren på din lokale PC og du har mulighed for at benytte, og vælge om
du vil udskrive til en bonprinter, labelprinter, barcode-printer eller en
hvilken som helst anden printer. - læs længere nede om Download og installation.
Stregkodescanner: Du kan benytte en hvilken som helst stregkodescanner.
Konfigurering af stregkodescanner: Alle stregkodescannere kan konfigureres
med 'PREFIX' og 'SURFIX' - - Standard, eller (Default) får du leveret en
stregkodescanner med en CR 'SURFIX' (svarer til at du taster ENTER) - denne
komando starter søgning efter et produkt med den scannede stregkode der er
(skudt) når din curser står i et bestemt felt.
Styr din stregkodescanner: Du kan konfigurere din stregkodescanner med en
'STX' 'PREFIX' (Scanneren fortæller programmet at den efterfølgende handling er
en stregkode, og placerer stregkoden i stregkodefeltet) - Uanset hvor og i
hvilket felt curseren står, opfatter programmet nu at stregkodescanneren er
benyttet og starter straks søgning efter det relevante produkt.
|
Smiling Pos Free er et gratis web-baseret kassesystem, der hjælper både
detailhandlen og kunderne med at forene oplevelsen i butikken med mulighederne
på internettet.Smiling Pos Free giver den forretnings drivende mulighed for at
benytte flere kasseapparater fra forskellige lokationer, og styre en eller flere
afdelinger og butikker uanset lakation.
Smiling Pos forener oplevelsen i butikken med mulighederne på nettet
uden etableringsomkostninger, Du logger bare ind påSmiling Pos Free
Kasseapparater, på din tablet, smartphone eller PC.Smiling Pos Free er helt Gratis
og indeholder alt hvad en detailforretning har brug for, hvadenten du har en
restaurant eller en tøjforretning. Systemet er flexibelt og du vælger bare en
brancekode og kasseapparatet konfigurerer sig selv til din branche og
butikstype. Hvorfor betale 40 - 50.000, som en traditionel kasseløsning nemt
ender på, bare for en terminal, og alligevel ikke rummer de samme muligheder og
fordele, som man opnår ved at bruge et webbaseret kassesystem.
Vi har i mange år udviklet traditionelle detailsystemer og ”Store kædebutikker
har investeret enorme summer i online-butikker som fungerer som selvstændige
enheder uden forbindelse til de fysiske butikker. Ulempen er, at systemerne ikke
taler sammen. For eksempel er det ikke alle butikker der tilbyder at bytte en
vare, der er købt online, og ofte er der ikke de samme priser i online-shoppen,
som i butikken. Her kanSmiling Pos tilbyde både kunderne og de forretningsdrivende
en unik helhedsoplevelse uanset om handlen foregår på nettet eller i den fysiske
butik i København eller Århus, fordi kassesystemet integrerer og synkroniserer
alle salgskanaler i skyen omkring én samlet kundeoplevelse i realtid og alle
afdelinger taler sammen i et system”.
Derfor skal kasseapparatet i skyen
Vi lever i et globalt samfund, vi rejser til fjerne destinationer og
detailhandlen udvikler sig til hovedsageligt at bestå kædeforretninger eller
store enheder med flere afdelinger.Smiling Pos Free giver dig mulighed for at
logge ind på dit kasseapparat i en hvilken som helst afdeling - by eller land,
også når du i ferien nyder din sjus på Hawaii. - det betyder også at du
lynhurtigt kan se hvilken afdeling der eventuelt har en "skaffevare" på lager.?
Du kan starte med et kasseapparat på din I-pad eller PC (Mother terminalen),
mener du systemet er helt OK og du udvider din forretning, kan du koble
uendelige terminaler på, alt sammen helt gratis se foto hvordan du kan "bygge
på".
Alle terminaler skal have et unikt nummer, overvej derfor hvor mange terminaler du har brug for.?
Har du f.eks en større restaurant eller en kro med flere serveringslokaler, bar osv, Du kunne måske bruge en Back-end terminal på kontoret. den tildeler du nummer 1 -
Den næste terminal, som du måske stiller i receptionen, skal være en "Mother terminal" med installeret printserver, og den tildeler du nr. 10. - - Du har måske en Buffet eller bar i det første restaurationslokale,? - her stiller du endnu en "Mother" terminal med installeret printserver, og tildeler den nr. 20. - den næste har du måske i et selskabslokale og tildeler nr. 30
BEMÆRK at vi springer 10 numre,? - det gør vi fordi du nu kan tilslutte 9 "Child terminaler" / I-phones til hver af de tre Mother terminaler. - - du kan således betjene dine kunder fra 100 enheder, springer du 100 numre kan du tilslutte samlet 1000 betjeningsterminaler. - springer du 1000 numre?? - så der du oppe i MC. Donalds concernstørelse med hovetkontor på Bahamas? og så vil vi gerne tale med dig?
HVAD ER EN PLU KODE ELLER ET PLU NUMMER?
PLU code Eller PLU nummer er en gammel opfindelse fra dengang vi så de første Digetale detailsystemer i et forsøg på at standardicere koder og tal.
PLU Nummer (Price Look-Up) har i dag mindere betydning men bruges stadig til (short kay numbers) fordi nummerrækken benyttes systematisk til korte numre der er hurtig i brug og til indtastning.
I dag bruger digetale kassesystemer ofte Touch symboler, men har du mere end 200 varenumre bliver touchsystemerne meget uoverskuelige og PLU numre i kombination med stregkoder er væsentligt hurtigere ved de lidt større systemer
"PLU Code was created by PMA in 1987 to administer standardized Price Look-Up (PLU) codes. The following year, in 1988, PMA joined with United Fresh & Vegetable."
Smiling Pos benytter både touch hvor det er praktisk og PLU -
Stregkoder osv.
Alle salgsdate desikeres ud i Terminal nr. - Afdeling - periode - varegrupper -
Leverandører - Kunder - den enkelte ekspedient(provisionsafregning) -
betalingsmåde, og hver terminal har sin egen X- og Z-bon med kasseoptælling(ikke
håndterminaler I-phones)
Du har bordstyring, fuld lagerstyring på alle varer, Gem bon - Split-bon - Gavekort -
Tilgodebevis - Returpant m. m. m.
Har du Hotel, B&B, Campingplads eller Restaurant, har du mulighed for
Hotelbooking med indtjekning på værelse, Campingplads med pladsreservation, og
restaurant med bordreservation og bordstyring m. m. m.. Læs
meget mere om printserveren og opstætning PRINTSERVER
Vil du bruge vores printerApp, så opret først en folder på din maskine, og
navngiv den "Printserver" og
Download vores Printserver
Har du spørgsmål? - spørg på FAQ
|
Hvordan søger jeg et Smiling ID certificate?
Et Smilingglobe ID certificate er meget personligt og de oplysninger
SmilingGlobe.com søger om din person er dybt fortrollige, men betyder at
SmilingGlobe.com ved udstedelse af et personligt Smiling ID certificate -
med erstatningsansvar, garanterer total skadesløshed hvis indehaveren af et
certificate ikke lever op til de forventninger Smiling ID certificate
indestår for.
SmilingGlobe.com lever op til det ansvar der følger og det er langt fra
alle, men exclusiv udvalgte personer der udstedes Smilingglobe ID certificate
til
De virksomheder eller private aktører der har tilsluttet sig ordningen har
forpligtet sig til elektronisk at indberette til SmilingGlobe.com såfremt en
Certificate indehaver ikke lever op til de skrevne forventninger, og
certifikatet inddrages omgående, hvilket medlemmer kan tjekke på vores
elektroniske medlemsportal.
Du får en slags GULDKORT/PLATINKORT der ligesom 'American Express Platinum Card' garanterer over for Hoteller og turistindustrien at du er en 'Exclusiv' kunde der fortjener den ypperligste service og alle de samme rabatter og tilbud uden du behøver at betale med kortet.
Daglig brug af Kasseapparatet
Du kan selvfølgelig betjene Kassesystemet med Touch skærm, og det benytter
du på alle dine Satellite terminaler og I-pads.
Dog får du langt større hastighed og et meget hurtigere system ved at
benytte keybord og et almindeligt skærm.
Hvis du har en slagterforretning eller restaurant, kan du formentlig
forestille dig hvor hurtigt og hvor fedtet et touch screen bliver og altid vil være. Et touch screen er tre gange dyrere og skal jævnligt udskiftes hvis du benytter
kasseterminalen dagligt.
Et almindeligt PC skærm er meget tydeligere, holder meget længere og koster kun
1/3
Et standard PC tastatur koster kr 150.00- - - Det er billigere at skifte til nyt i
stedet for at bruge tid på rengøring.
NYTTIGE SKJULTE RUTINER
Vi har lavet kassesystemet således du kan "køre" de daglige
routiner uden en mus der ligger og "fedter rundt på disken".
Du kan selv lave rutinen om men standard routinen er efhængig af din
virksomhedstype, - - en restaurant benytter PLU numre og alle indtastninger
starte (hvis medarbejderne er provisions-aflønnet, ved medarbejder Nr. eller)
- Curseren til indtastning står i PLU feltet og du indtaster (105 for en ½ l
fadøl) - når du taster ENTER, flytter curseren til (ekstra tekst
feltet hvis du ofte har bekov for at tilføje feks. ("farmerbøf" gennemstegt)
- eller til feltet "enhedspris", hvor du kan ændre på salgsprisen,
hver gan du taster ENTER , flytter curseren til næste routine. - -
sådan kører routinen i ring .
Når du har indtastet en vare og curseren står i et af felterne
Enhedspris eller antal og du taster "P", betyder det Pay og en
liste vises med betalingsmuligheder som du vælger, Hvis du taster 0, så
renses vinduet og systemet gør klar til næste indtastning.
Afdeling Nr. og terminaler
Alle detailsystemer og finansprogrammer er bygget og struktureret omkring
indexerede unikke numre.
Smiling Pos er også bygget på et logisk og unikt nummer set up
Hvis vi starter med afdeling Nr. :
Ved den første Gratis opsætning er du tildelt og ansat i afdeling nr: 1
Principielt kan Smiling Pos rumme uendelige afdelinger, men for hver ny
afdeling skal du anmode om udvidelse med en ekstra afdeling.
Hver afdeling kan principielt tilknyttes uendelige terminaler men for at gøre
Smiling Pos hurtigere, har vi begrænset muligheden til 99 Motherterminaler pr.
afdeling - Har du behov for flere så kontakt os.
Forstå det overordnede hiraki og nummersystem i SmilingPos
SmilingPos kan håndtere store virksomheder med op til 99 afdelinger pr. Land (Taxnumber)
I Det hirakisk opbyggede nummersystem vil således det første nummer, til enhver tid vil være Afdelingsnumre
Mother Terminal numre (disse terminaler er overvejende designet til at benytte en alm PC eller Laptop)
Vi har valgt at (Mother) Terminal numre skal ligge i spænd mellem 1 - 99 indenfor hver afdeling
Det vil sige at ALLE afdelinger har et fortløbende fakturasystem der starter ved 100000000, - D.vs. at der er plads til 99999999 faktura numre i systemet (det burde være mere end rigeligt til en større virksomhed i ti år, ellers ændrer vi bare nummer-spandet med 1Mia)
Hver Mother terminal har sit eget ubegrænsede Z-bon nummersystem (dagens kasseoptælling - periodeoptælling - vagtskifte, - som du vil) - - dagens kasseoptælling - periodeoptælling medtager også evt. Satellit terminaler der er tilknyttet Mother terminalen.
Alle terminaler, også satellit terminaler har sit eget Bonnummer system som tæller op fra 0 til det aktuelle antal ekspeditioner og nulstilles ved hver Z-bon kasseoptælling af Mother terminalen
Satellite Terminal Nr:
Fra Mother terminal 1 vil den første Satellit terminal således få nr. 1 - - Osv. - op til 99
Fra Mother terminal 2 vil den første Satellit terminal også få nr. fra 1 osv, men satellit terminaler identificerer sig ved at være kalibreret-(tilknyttet) en Mother terminal. - - Satellit terminaler skriver - printer og afgiver ordrer gennem Mother terminalen (Kan også sættes op som uendelig mange ekstra arbejdspladser til Mother terminalen)
Du kan ikke selv vælge et terminal nummer men når du opretter F.eks. en ny
Satellite terminal, vil denne blive tildelt et unikt nummer der refererer til
hovedterminalen/motherterminalen. - Du kan ikke benytte eller tilgå en Satellit terminal før du har oprettet den i systemet.
Alle Satellit terminaler (i-phones osv.) skal referere til en hovedterminal
hvor databasekald salgsopgaver - køkken og lagerbonner - printeropgaver Z
og X bonner deles og udskrives fra. - forstået på den måde at har du en
restautant med udeservering og tjeneren på udeserveringen benytter en Satellit
terminal (iphone), så render han ikke rundt med en printer i baglommen, men
deler printer (køkkenprinter osv.) med Hovedterminalen (som om han betjente
kunden fra hovedterminalen- Mother terminalen)
Kalibrer din Satellite terminal
Du kan bruge en laptop - notepad - eller din mobil telefon som håndholdt "satellite" terminal
Det er dog ens for alle at den håndholdte terminal skal kallibreres.
DVS. den håndholdte terminal skal afstemmes og knyttes til en "Mother" terminal.
BEMÆRK! ! - - Du kan bruge din mobil telefon som satellite terminal men
Unset at det ser smart ud, så vil vi absolut ikke anbefale mobil telefonene som satellite terminal af mange årsager:
1. Hvis du opretter en satellite terminal på personalet´s mobil telefon, - så bliver den stjålet, personalet får ny telefon, eller er kæreste med søn/datter fra din konkurrent, som du måske ikke er interesseret i at vise dit menukort.
2. En Ipad er en lille smule større men den er meget mere brugervenlig som satellite terminal
3. En Ipad har sin faste plads i opladeren, - den er altid klar til brug og Personalet tager ikke din Ipad terminal med hjem
BEMÆRK! ! - Af sikkerhedsmæssige grunde (hvis en Satellite terminal bliver stjålet) har vi sat en cookie på satellite terminaler til udløb efter 1 måned. - Mother terminaler til 1 år.
Det betyder at terminalen efter 1 md, taber kalibreringen, - skal genkalibreres med mindre terminalen har været benyttet i en måned, derfor skal du sikre at de terminaler du har kalibreret, ikke er ubrugt i mere end 30 dage. Af samme årsag kan du ikke bruge et terminal nr, der har været anvendt til en bortkommen terminal før der er gået 30 dage. (lav kun de satallite terminaler du bruger ofte)
BEMÆRK! ! - Når en medarbejder forlader virksomheden eller bliver fyret - ikke længere er ansat, skal virksomheden ALTID gå ind på medarbejdere og notere tid og dato for medarbejderens fratrædelse og medarbejderens log-in adgang bliver herefter spærret.
Når vi har lavet et gratis System til dig, har du mindst 2 "Mother" trrminaler, hvortil du kan kalibrere et ubegrænset antal "satellite" terminaler.
Under "settings", på din "Mother" terminal, - skal du først oprette en "NY Satellite" terminal, hvorefter du lukker din "Mother" terminal igen.
Tag nu din mobile håndholdte terminal, åben Smiling Pos "Help" siden og vælg "kalibrer din mobile enhed"
Du ser nu denne tekst igen sammen med et link til kalibrering:
Du bliver bedt om at logge ind til kalibrering.
Brug dette link for at kalibrere dine satellite terminaler
Når du er logget ind med din mobile enhed skal du følge vejledningen på skærmen og lukke enheden igen.
BEMÆRK! - - For den mobile enhed kan genkende (sig selv) når du igen åbner den, skal vi sætte en lille "cookies" Derfor skal du tillade cookies på både din "Mother" terminal og dine "Satellite" terminaler.
Opret IKKE flere Satellite terminaler end du skal bruge,
Når en medarbejder forlader virksomheden, slettes kalibreringen på hans/hendes mobil og medarbejderen kan ikke længere logge ind på systemet, og den satellite terminal kan kallibreres til en ny medarbejder.
Dagens afslutning - Z-Bon numre
ALLE Mother Terminaler har et unikt Z-Bon nummersystem der er bygget op omkring Afdeling Nr - Terminal Nummer - og plads til 9 Mio. Kasseoptællinger - - Bemærk Dagens salg på Satellite terminaler kører på Samme Z-bon som tilhørende Mother terminal.
ALLE terminaler, også Satellite terminaler har et kassebon nummersystem der nulstilles og starter ved bon nr 1 efter hver kasseoptælling. (kasseoptælling - Dagen afslutning kan kun ske fra Mother terminalen, hvor alle Satellite terminaler er registreret.
Vaucher - Tilgodebeviser
ALLE terminaler trækker på et nummersystem der er unikt for hver afdeling og et typisk (vaucher - tilgodebevis) numer vil være de første tre cifre - 1001 = virkId. + plads til 9 mio (vaucher - tilgodebeviser). - et tilfældigt tilgodebevis nummer 100100000016 = Afdeling 1, gavekort nummer 16 - - - Dvs. de første tre cifre minus 100 = afdeling 1 - - De første fire cifre fjernes og de sidste 8 cifre udgør gavekort nummer op til 99999999
Gavekort
ALLE terminaler trækker på et nummersystem der er unikt for hver Virksomhed og et typisk (gavekort) numer vil være de første fire cifre - 1001 = VirkId. + plads til 9 mio Gavekort. - et tilfældigt gavekort nummer 100100000016 = Afdeling 1, gavekort nummer 16 - - - Dvs. de første fire cifre minus 100 = afdeling 1 - - De første fire cifre fjernes og de sidste 8 cifre udgør gavekort nummer op til 99999999
Det er muligt at "Chare" Gavekort mellem ubegrænsede afdelinger, ligesom en hel by kan blive enige om at et gavekort kan indløses i alle de forretninger der benytter Smiling Pos, eller har tilmeldt sig Gavekort administration gennem Smiling Pos, derfor er Gavekort nummeret bygget op så det enkelte gavekort kan spores til den udstedende virksomhed for tjeck af gyldighed
Faktura og kreditnota
ALLE fakturaer bærer et unikt nummersysten på tværs af afdelinger og er grupperet således, - de første 3 cifre - minus 100 = Afdelingen 1, og plads til 99 Mio fakturaer i hver afdeling. - - et typisk faktura NB: 10100000010 = Fakt. 10 afdeling 1
Har du spørgsmål? - spørg på FAQ
|
REGISTRERING
AF KASSESYSTEM TIL DIN VIRKSOMHED: Når du registrerer dig som bruger,
får du et brugernavn og en adgangskode, men du får samtidig tildelt en unik
sikkerhedsnøgle som består af 45 forskellige tegn, denne nøgle følger dig i alle
handlinger, og bevirker at ingen andre kan se hvad du gør og laver
Du kan ændre dit brugernavn og adgangskode, men på grund af sikkerhedsnøglen, har
du stadig adgang til de samme data Det er vigtigt at du registrerer dig ved
at udfylde ALLE felter.
|
OPSÆTNING ELLER KONFIGURERING AF KASSESYSTEM
TIL DIN VIRKSOMHED: Du skal være logget ind, og være registreret med
navn og adresse.
BEMÆRK! ALLE datasystemers funktionelle duelighed er ALTID afhængig af de
indput brugeren giver, og din succes med dette system er IKKE anderledes.
Giv dig god tid til at indtaste ALLE relevante oplysninger, - du vil helt
sikker mene at nogle er overflødige, men der er en mening med ALLE felter, - Vi
kan desværre kun trøste dig med at det kun skal gøres en gang.
Du vil også blive spurgt om bankkonto, men bare rolig, vi har en
fortrolighedspolitik og disse oplysninger bruges kun i forbindelse med faktura
udskrivning eller fremsendelse af Vaucher hvor indbetaler skal vide hvilken
konto penge skal overføres til, har du et FI nummer kan du også bruge det.
Inden du går i gang skal du overveje hvor mange terminaler du har brug for.
Du skal tildele Alle terminaler et nummer der identificerer hver enkelt terminal, men det er ikke lige meget hvilket nummer
Bemærk! Hvis du har bedt om en GRATIS demoterminal, har vi indtastet dig som den første bruger og medarbejder i virksomheden
Vi har spurgt dig om hvilken kategori din virksomhed tilhører og vi har lavet en "standard opsætning" som vi mener passer bedst til din forretning/virksomhed
hvis du f.eks. har en slagterforretning, vil du ikke have brug for en stregkodescanner, men vil formentlig få en meget hurtigere ekspedition hvis alle dine varenumre er korte PLU numre (devs. 2-5 cifre i et nummersystem) som du hurtigt kan indtaste manuelt, - Her vil du formentlig have alle dine priser i KG-Pris og du indtaster mængden i Kc eller direkte integreret med din digitale vægt
Imidlertid kan du også have et supermarked og sælge Slagtevarer fra kasseterminalerne hvor stregkoden fortæller både pris og mængde.
Smiling Pos opererer med Fire Nummersystemer/indtastningsmetoder hvor "extern produktnumer" bruges af biblioteker og boghandlere - musik - DVD - video fordi den stregkode du kan danne af extern, eller leverandørens produktnummer er unikt og fortæller altid "forfatter" "komponist" "musikker" "udgiver" O.sv. Endvidere benyttes Extern Produktnummer/leverandørens produktnummer altid sammen med "eget produktnummer" hvis du har et Reservedelslager hvor produktnummeret er unikt for årgang - fabrikat - materiale osv.
Dvs. selvom vi har konfigureret din virksomhed som F. eks. Slagter uden stregkodescanner, kan du altid senere tilknytte en terminal og konfigurere den til stregkoder.
|
Indtastning og redigering af
dine produkter:
(det er et hulens arbejde, men en trøst at det kun skal gøres en gang
Gruppering: VIGTIGT! VIGTIGT! - Det er meget vigtigt at du grupperer
dine produkter rigtigt
NB: Når du registrerer din virksomhed, og igen i virksomhedssetup, skal du vælge en virksomhedstype, - MODETØJ - SKOFORRETNING - KIOSK - CAMPINGPLADS - RESTAURANT OSV. - Det er vigtigt at du vælger den type der passer dig bedst, fordi vi har lavet en "foreslået" varegruppering for forskellige typer virksomheder som du kan vælge til din virksomhed.
INDEN du starter med indtastning af varer, skal du oprette leverandøren af
dine varer, - har du mange leverandører, so opret en leverandør liste.
Nedenstående er typisk for restaurationsbranchen, men samme princip gælder ALLE
virksomheder.
Gruppering eller adskillelse af produkt grupper benyttes i en række rapporter, du
starter med indtastning af varer, skal du oprette leverandøren af dene vare, -
har du mange leverandører, så opret en leverandør liste.
Nedenstående er typisk for restaurationsbranchen, men samme princip gælder ALLE
virksomheder.ater struktur
Du skal allerførst lave en strukturerings tabel af dine produkter, er dine
produkter ikke struktureret i forvejen, er det nemmest at lave din struktur i et
Excel regneark, her kan du nemt flyte om på tal og felter.
Har du en Restaurant vil du formentlig bruge "Short Key" (PLU) numre i stedet for
stregkoder, og her er det vigtigt at dine "Short Key" (PLU) numre er i harmoni
med dine gruppenumre. - Læg mærke til at gruppe numre "springer" mindst 100
numre (ved større virksomheder vil du typisk bruge større numre og springe
mindst 1000)
BEMÆRK! at "de nemme varer" - (de varer der sælges flest gange i løbet af dagen)
skal tildeles de laveste numre, - - et supermarked har måske 30.000 varenumre og
95% bærer en stregkode, men lige overfor ligger byens skole, og i løbet af dagen
kommer et hav af unger og køber is og slik, - - her er det en stor fordel at
tildele disse "hurtigprodukter" et "Short Key" (PLU) nummer der er hurtig
at indtaste, - - der er typisk også grøntsager eller morgenbrød og kager, som
med fordel kan indtastes ved "Short Key" numre.
BEMÆRK! - De første 100 numre er forbeholdt systemet til håndtering af
flaskepant, returemballage, særafgifter mv. - - Der må derfor ingen steder i
systemet benyttes numre under 100.
BEMÆRK! - Når du tildeler gruppenumre, skal du tage højde for din virksomheds
størrelse (en restaurant kan typisk klare sig med gruppenumre fra 100 - 999, med
et spring på 100 imellem numrene (svarende til 9 grupper, og kan køre
udelukkende på "Short Key" (PLU) uden stregkodescanner) - - - en tøjforretning
skal typisk bruge gruppenumre fra 1000 til 9999, og bruger kun stregkodenumre -
større forretninger op til 100.000.
BEMÆRK!
- Når du senere tilføjer en ekstra gruppe, skal du tildele gruppen et nummer der
ligger i midten af gruppespændet. - - Du vil indskyde en gruppe der hedder "ØL
Microbryg" - - Bemærk at jeg skriver IKKE "Microbryg Øl" ? - - Når ekspedienten
søger på "Øl", listes alt hvad der starter med ØL, derfor skal du altid navngive
dine produkter og grupper således du får det mest logiske søgeord først. - OK-
vi antager at den foranstående Gruppe har nr. "101 Øl Carlsberg" og den
næste gruppe er "110 Sodavand" - - du har altså et nummerspænd på 9 mellem
101-110. - - Du vil måske senere få brug for en gruppe til "Øl Jul" eller "Øl
Påske"? - derfor vælger du at indskyde den nye gruppe som "105 ØL Microbryg"
Hvert enkelt produkt (produktnummer) SKAL tilknyttes en varegruppe, - - har du
bare et par tusinde varenumre, er det IKKE lige til at ændre varegruppe tabellen
(tænk dig godt om og vær sikker på varegrupperingen inden du starter indtastning
af de enkelte produkter)
Ligesom ved grupperingen, - start altid indtastning ved "De hurtige varer" (de
varere der oftest indtastes på kasseterminalen) - - tildel dem de laveste
varenumre - benyt min 8 cifre og de første cifre skal være gruppenummeret
- eks. Sodavand tildeles 10000110 (første del = gruppenummer og sidste del
= "short Key" nummer)
BEMÆRK! - at du starter indtastning af nye prodyBEMÆRK! - at du starter
indtastning af nye prodykter med de laveste produktnumre, men du skal samtidig
holde "et spænd" på mindst 10 numre mellem hver produktnummer,? - - DETTE fordi
du ALTID senere får behov for, og har mulighed for at tilf BEMÆRK! - at du
starter indtastning af nye produkter med de laveste produktnumre, men du skal
samtidig holde "et spænd" på mindst 10 numre mellem hver produktnummer,? - -
DETTE fordi du ALTID senere får behov for, og har mulighed for at tilføje et
nummer midt imellem, - - som hovedregel benyt altid kun "lige" tal - 2 - 4 - 6 -
20 - 44 Osv. - - - det er nemmere at huske lige tal og det gør det nemmere at
vedligeholde din strukturerede varedatabase.
|
1 Produktnummer: Du har et produktnummer, som
er dit eget unikke nummersystem hvoraf der ikke må være dublater. det nummer kan du ikke selv vælge, men
er et 12 - 13 ciffer nummer som automatisk genereres ud fra dine produktgrupper,
farve størrelse osv. - - - Du skal ALTID have dit eget unikke produktnummer (derfor skal du ALTID først oprette produktgruppen hvis ikke du allerede har den produktgruppe den nye vare har eller får.
Produktnumeret er grundstammen og det unikke kendetegn på dine produkter, hvorimod "stregkode - PLU nummer - og extern varenummer er noget du kan vælge at benytte eller ej. - - - Varenummeret er ALTID automatisk genereret ud fra dine produktgrupper. derfor er din varegruppering vigtig.
2 Stregkoden: (hvis du bruger strekoder)
kan du skyde et stregkode nummer med stregkodescanneren, her kan i meget sjældne tilfælde opstå
dublater, men så vises en liste på skærmen hvorfra den ønskede vare kan vælges.
3 Ext.Varenummer: Er det varenummer din
leverandør bruger, kan bruges til at finde et given produkt fra en bestemt leverand,
- Hvis du er en boghandler, er det typisk et publisher nummer hvorpå du fra
kasseapparatet kan finde en bestem bog, - dette nummer er ikke nødvendigt, men
meget praktisk hvis du sælger reservedele eller andet der bærer et unikt
typenummer - - får du en vare leveret, bærer stregkoden ofte det unikke externe nummer. Er du i tvivl? - spørg på FAQ
4 Short Key: (PLU NUMRE) Bruges i
Restauranter eller hvor du ikke benytter Stregkodescanner. PLU numre kan
du selv vælge i en nummerorden der passer dig. - men hold altid PLU nummeret
indenfor Gruppen. - F.eks gruppe 100 (Øl og Vand), -her skal du holde PLU
nummeret indenfor 101 - 199, dvs. at du har plads til 99 forskellige slags Øl og
Vand, men sælger du fra "postmix" eller fadøl, er følgende ofte praktisk.:
Eksempel 1. Du har Carlsberg pilsner 100cl. (den største) 1/1 L. giver du PLU nr.
150 - (101 - 149 har du allerede benyttet til vand juce osv.)
Eksempel 2. Du har Carlsberg Clasic 1/1L.(den største) giver du PLU nr. 151, men
du sælger fadøl Clasic i flere størrelse, - Du har Carlsberg Clasic 25cl.
- sum du giver Clasic´s grund PLU nemlig 151, og viser at det nu er 25cl. vet at
tilføje, eller tildele Carlsberg Clasic 25cl - PLU nummeret 151,25, - Du har
CarlsbEksempel 2. Du har Carlsberg Clasic 1/1L.(den største) giver du PLU nr.
151, men du sælger fadøl Clasic i flere størrelse, - Du har Carlsberg
Clasic 25cl. - sum du giver Clasic´s grund PLU nemlig 151, og viser at det nu er
25cl. vet at tilføje, eller tildele Carlsberg Clasic 25cl PLU nummeret 151,25, -
Du har Carlsberg Clasic 35cl. - sum du giver Clasic´s grund PLU nemlig 151, og
viser at det nu er 35cl. vet at tilføje, eller tildele Carlsberg Clasic 35cl PLU
nummeret 151,35, - og en ½l. får PLU nr. 151,50 osv. Du kan principielt
også(måske mere rigtigt) tildele Carlsberg Clasic 100cl PLU nummeret 151 -
Carlsberg Clasic 35cl PLU nummeret 151,35 osv, herved resikerer du ikke at
ekspedienten sælge 100cl. til 25cl. pris.
Hvis du har en ren Ølbar, et Værtshus eller en afdeling hvor du
hovedsageligt sælger drikkevarer og det skal bare gå stærkt, skal du nok
overveje at benytte kun lige numre.
Spiritus: Du har en hel flaske Rød Ålborg 75cl. PLU 201 Pris kr. 529,00 - men du
sælger Snaps i 2 - 4 og 6cl. - her har vi: Rød Ålborg 2 cl. PLU 201,2
Pris kr. 38,00 - Rød Ålborg 4 cl. PLU 201,4 Pris kr. 76,00 - Rød Ålborg 6
cl. PLU 201,6 Pris kr. 106,00 osv. Er du i tvivl? -
spørg på FAQ
5 Tekst:
Vær omhyggelig med at navngive dine produkter. - - en række lister og tabeller
sorteres på "Tekst", eller navnet på produktet, ligesom ekspedienten ved
kasseapparatet kan søge på produktnavnet, - tænk derfor altid på hvad
ekspedienten logisk vil kalde produktet.
6 Gruppe Nummer: bruges til at forenkle den
daglige rutine i din forretning, til sortering ved udskrifter, sortering og
gruppering af solgte varer i en given periode Osv. - Når du indtaster en ny
vare, skal du vælge den gruppe den nye varer tilhører. (Du kan også her oprette
en ny veregruppe)
7 Søgetekst: Kassesystemet har en avanceret
søgefunktion der gennemsøger hele databasen for det første hele ord i et given
felt. (hvis ekspedienten indtaster søgeordet "vin", vil en liste vises med alle
vine på lager, men indtaster ekspedienten "husets", - eller "husets vin", vil
kun husets vin blive listet, - - det er derfor vigtigt at du indtaster et
søgeord der er forskelligt fra det første ord i produktnavnet. (læg mærke til at
søgeordet på billedet er "zero", fordi det ord ikke står foran nogen anden
tekst)
8 Kostpris og salgspris: Kostprisen er din
indkøbspris excl. moms. og salgsprisen er din salgspris incl. moms. (det er ikke
nødvendigt at udfylde felterne men du kan "trække" en række statistikker og
ropporter hvis du generelt altid indtaster disse priser)
9 Moms / Wat%: Du har fire momssatser, men i
Danmark har vi ikke diferentierende moms og vi bruger kun den ene 25%
10 Low price Start - End: Du har mulighed
for at køre kampagne pris på enkelte varer i en periode, - Happy Hour, eller når
du holder udsalg kan du i god tid forinden indtaste udsalgsprisen eller
tilbudsprisen, som træder i kraft på "starttidspunktet" og vender tilbage til
normalpris på "sluttidspunktet"
11 Printkoder: På billedet ser du to felter,
et kodefelt og en Drop Down box hvorfra du kan vælge den kude du skal bruge til
den enkelte vaare. Hvis du har installeret vores "Printserver" kan du "styre"
dine udskrifter, - du kan vælge om en given vare skal sendes til Køkkenprinter 1
eller køkkenprinter 2, hvor mange og hvilke printere en bon skal sendes til, m.
m. m. (hvis du er tilknyttet "smilingdinner.dk" online bestilling, kan dine
kunder bestille en middag til levering ud af huset, her bliver ordren printet
direkte til køkkenet med en copi til buffeten, når bestillingen afhentes,
klikker du bonen frem på kassen og kunden betaler (hvis ikke betalt online)
- - - hvis ikke du har instaleret Printserver, kan du kun printe fra Browseren
til din standard printer (det er fint nok hvis du kun printer fakturaer, men
benytter du bonprintere eller køkkenprintere, skal du bruge en printserver)
Er du i tvivl? - spørg på FAQ
12 On Stock / På lager: Her indtaster du de
/ det antal / den mængde du har af det givne produkt lige nu. - Hver gang du
sælger en enhed bliver varelageret nedskrevet og du har en effektiv
lagerstyring. Når du sælger varen, vises lagerbeholdningen på skærmen. - Du kan
altid udskrive en rapport med den aktuelle lagerbeholdning. (har du indtastet
købspris og salgspris, vises også anskaffelsesværdien / lagerværdien for dit
lager og den anslåede salgsværdi samt beregnet fortjeneste hvis du sælger hele
lageret til fuld pris)
13 Activ Yes / No: Du skal altid vælge
"Yes", men har du fået en stor og uoverskuelig varedatabase kan du her
"Deaktivere" de varer du aldrig mere bruger, Vælg "No" (jfr. bogføringsloven må
en vare der har været solgt i din forretning, ikke slettes, men du kan
deaktivere den, således en revision kan kalde varen til live igen)
14 Produkt foto: Du kan uploade et foto af
alle dine produkter, Click på "Gennemse" og vælg et bille på din PC. - - Når du
har fundet det rigtige billede, Click "OK" - Dit billede bliver gemt i Din
fotofolder, og knyttes til det aktuelle produkt (husk at dine fotos skal være
meget små Max. 350*350px.) - ellers fortæller programmet dig at dit billede er
for stort og kan ikke uploades. Er du i tvivl? - spørg på FAQ
|
Kasseapparater Kasseterminaler
Gem bon - split-bon:
Du kan tilknytte et ubegrænset antal terminaler og du kan "gemme" en bon på et
bord / værelse på en kasseterminal og hente den igen på en anden, eller du kan
"gemme" alt på et værelse og hente en samlet afregning ved afrejse.
Hvis du har et samlet selskab i din restaurant, gemmer du alt på en samlet bon, - - viser det sig
at selskabet ønsker at betale hver for sig, eller en vil betale den ene flaske
whisky, kan du "Splitte" bonnen i flere afregninger, eller "plukke" en flaske
whisky til separat afregning.
Kassesystemet kan efter lidt rutine, betjenes helt uden mus, men ved "keykoder",
f.eks når "curseren" står i feltet "produktnummer", kan du taste
"P"+ENTER" og bonnen printes ud. - - Curseren flytter sig automatisk til næste
felt i rutinen når du taster "ENTER".
|
Erhvervsregisteret
Optagelse i SmilingDanmark.dk Erhvervsregister
Butikker/forretninger/service/håndværkere og virksomheder Du skal være
logget ind, og være registreret med navn og adresse.
Hvis du er registreret som redigerende bruger, vil du ved logInd få vist de
valgmuligheder du har for at redigere, og du vil få vist de annoncer du allerede
har indtastet, og har mulighed for at redigere i.
For optagelse i SmilingDanmark.dk Erhvervsregister. er det en betingelse at du
har et registreret CVR. nummer (Virksomhedsnummer), og at din virksomhed har til
huse i Nordsjælland.
Ved registrering opretter du samtidig en annonce og du bliver samtidig optaget i
Erhvervsregisteret for hele Danmark (hvis du har virksomhed i en anden region
eller område, kan du vælge denne region for registrering og optagelse af din
virksomhed)
Nordsjælland har mange sommerhuse og dermed mange turister der ikke taler det
Danske sprog. - Disse sommerhusgæster har også brug for Håndværkere, Advokater,
Ejendomsmæglere, Autoværksteder, Biludlejning, Fiskeforretninger - - you name
it.
Din virksomhed vil også blive vist internationalt og vi anbefaler derfor at du
indtaster registrering med såvel Dansk som Engelsk tekst.
Fra logInd vil du blive henvist til en side hvor du kan skrive og redigere din
registrering/annonce, med upload af fotos, logo osv.
Når en virksomhed er registreret i SmilingDanmark.dk Erhvervsregister, er der
direkte adgang til at opslå stillingsannonser og "matche" de jobsøgende med det
personale virksomheden søger.
Vi optager ikke registrering/annoncer for Sex, Porno, Religion eller relaterede
brancher.
|
Restauranter: Du skal
være logget ind, og være registreret med navn og adresse.
der kan være andre brugere på demosystemet samtidigt
Hvis du er registreret som redigerende bruger, vil du ved logInd få vist de
valgmuligheder du har for at redigere, og du vil få vist de annoncer du allerede
har indtastet, og har mulighed for at redigere i.
Din Restaurant bliver optaget under "Restauranter og spisesteder i Danmark" , og
vil også blive vist til det internationale publikum (vi vil derfor anmode dig om
at indtaste din Restaurant med såvel Dansk som Engelsk tekst.)
Hvis din Restaurant allerede er registreret hos os, så husk at meddele dette i
boxen "bemærkninger" når du registrerer dig til redigering af Restauranter og
Spisesteder.
Du modtager en adgangskode, som er låst til hvert enkelt Restaurant, og kun ved
brug af denne, kan du redigere din Restaurant. - Er det en større Restaurant,
får du ligeledes en Personalekode til hvert personalemedlem der skal have adgang
til redigering. (meddel dette ved registrering)
Når du er registreret med Restaurant og Personalekode, får du adgang til egen
administrationsside / bookingsadministration, bordreservation.
Din Restaurant vil blive vist internationalt af vores samarbejdspartnere, - -se
under Hoteller.
nedenfor.
|
Har du en Bed and Breakfast Bed & Breakfast: Du
skal være logget ind, og være registreret med navn og adresse.
Hvis du er registreret som redigerende bruger, vil du ved logInd få vist de
valgmuligheder du har for at redigere, og du vil få vist de annoncer du allerede
har indtastet, og har mulighed for at redigere i.
Din Bed & Breakfast bliver optaget under "Bed & Breakfast i Danmark" , og vil
også blive vist til det internationale publikum (vi vil derfor anmode dig om at
indtaste dit Bed & Breakfast med såvel Dansk som Engelsk tekst.)
Hvis dit Bed & Breakfast allerede er registreret hos os, så husk at meddele dette
i boxen "bemærkninger" når du registrerer dig til redigering af Bed & Breakfast.
Du modtager en adgangskode, som er låst til hvert enkelt Bed & Breakfast, og kun
ved brug af denne, kan du redigere din Bed & Breakfast. - du får ligeledes en
Personalekode til hvert personalemedlem der skal have adgang til redigering.
Når du er registreret med B&Bkode og Personalekode, får du adgang til egen
administrationsside / bookingsadministration, hvorfra du også kan udskrive
booking bekræftelse og slutregning til kunden.
Endvidere vil mindre hoteller Bed & Breakfast udbydere få adgang til en
fuld administration og bookingsektion med fuld fakturerings/billing system,
statistikker, reservationer, calender, mailingsystem, udskrivning og
fremsendelse af voucher og alt hvad du har brug for m.m.m.
Din Bed & Breakfast vil blive vist internationalt af vores samarbejdspartnere, -
-se under Hoteller.
|
Brug på I-Phone og mobile enheder:
Du kan have uendelige Terminaler og hver terminal du opretter har et nummer,
Alle terminaler spiller sammen i dit virksomheds netværk. Lad os sige at
du har en større Restaurant med flere afdelinger, Bar - Casino - Natclub og stor
udeservering.
Til hver serveringslokale opretter du mindst en MOTHER terminal, hvortil
kan knyttes mange Child terminaler der alle refererer til MOTHER
terminalen.
Den eneste forskel der er, og grunden til at vi kalder dem MOTHER og
Child er at Child terminalerne sender data og udskrifter
til den samme PPRINTSERVER som er tilknyttet MOTHER terminalen.
(køkkenbonner osv. udskrives på samme måde og til samme køkken som fra
MOTHER terminalen)
Det betyder at du kan oprette en Child terminal på din I-Phone eller
en I-pad, og knytte den til MOTHER terminalen i det serveringslokale der
betjener udeserveringen, og du kan betjene kunderne fra din I-Phone, sende
bestillinger til køkken, afregne og modtage betaling via Mobile-Pay.
Fælles for I-phone - I-Pad er at skærmen ofte er meget lille, og et program skal
designes specielt til brug på disse enheder, hvilket du skal tage højde for i
dine: SETTINGS til I-Pad
Du har her mulighed for at fravælge de felter du ikke benytter, hvilket gør
skærmen tydeligere og mere overskuelig (Du kan principielt også oprette en
MOTHER terminal på en I-Phone, eller du kan åbne MOTHER
terminalen fra din I-Phone, men du kan ikke benytte printserveren med mindre
MOTHER terminalen er tændt og printserveren tilsluttet.
Er du i tvivl? - spørg på FAQ
|
Campingpladser: Du skal
være logget ind, og være registreret med navn og adresse.
Hvis du er registreret som redigerende bruger, vil du ved logInd få vist de
valgmuligheder du har for at redigere, og du vil få vist de emner du allerede
har indtastet, og har mulighed for at redigere i.
Din Campingplads bliver optaget under "Campingpladser i Danmark" , og vil også
blive vist til det internationale publikum (vi vil derfor anmode dig om at
indtaste din Campingplads med såvel Dansk som Engelsk tekst.)
Hvis din Campingplads allerede er registreret hos os, så husk at meddele dette i
boxen "bemærkninger" når du registrerer dig til redigering af Campingpladser.
Du modtager en adgangskode, som er låst til hvert enkelt Campingplads, og kun ved
brug af denne, kan du redigere din Campingplads. - du får ligeledes en
Personalekode til hvert personalemedlem der skal have adgang til redigering.
Når du er registreret med CPkode og Personalekode, får du adgang til egen
administrationsside / bookingsadministration, hvorfra du også kan udskrive
booking bekræftelse, voucher og slutregning til kunden.
Endvidere vil mindre hoteller, Campingpladser og Bed & Breakfast udbydere
få adgang til en fuld administration og bookingsektion med fuld
fakturerings/billing system, statistikker, reservationer, calender,
mailingsystem, udskrivning og fremsendelse af voucher og alt hvad du har
brug for m.m.m.
Din Campingplads vil blive vist internationalt af vores samarbejdspartnere, - -
se under Hoteller.
|
Kalibrer din MOTHER terminal
Du kan bruge en laptop - notepad - eller din mobil telefon som håndholdt "satellite" terminal
Det er dog ens for alle at lle terminaler skal kallibreres.
DVS. Du kan have uendelig mange terminaler, men din terminal skal afstemmes og knyttes til din virksomhed og virksomhedens afdelingen. - Du kan have flere "Mother" terminaler i hver afdeling.
BEMÆRK! ! - Af sikkerhedsmæssige grunde (hvis en Satellite terminal bliver stjålet) har vi sat en cookie på satellite terminaler til udløb efter 1 måned. - Mother terminaler til 1 år.
Det betyder at satellite terminaler efter 1 md, taber kalibreringen, - skal genkalibreres med mindre terminalen har været benyttet i en måned, derfor skal du sikre at de terminaler du har kalibreret, ikke er ubrugt i mere end 30 dage. Af samme årsag kan du ikke bruge et terminal nr, der har været anvendt til en bortkommen terminal før der er gået 30 dage. (lav kun de satallite terminaler du bruger ofte)
En Mother terminal skal også kalibreres men den kan stå ubrugt i 1 år før den skal genkalibreres
BEMÆRK! ! - Når en medarbejder forlader virksomheden eller bliver fyret - ikke længere er ansat, skal virksomheden ALTID gå ind på medarbejdere og notere tid og dato for medarbejderens fratrædelse og medarbejderens log-in adgang bliver herefter spærret.
Når vi har lavet et gratis System til dig, har du mindst 2 "Mother" trrminaler, hvortil du kan kalibrere et ubegrænset antal "satellite" terminaler.
Under "settings", på din "Mother" terminal, - skal du først oprette en "NY Satellite" terminal, hvorefter du lukker din "Mother" terminal igen.
Tag nu din mobile håndholdte terminal, åben Smiling Pos "Help" siden og vælg "kalibrer din Mother terminal"
Du ser nu denne tekst igen sammen med et link til kalibrering:
Du bliver bedt om at logge ind til kalibrering.
Brug dette link for at kalibrere dine Mother terminaler
Når du er logget ind med din Mother terminal, skal du følge vejledningen på skærmen og lukke enheden igen.
BEMÆRK! - - For terminalerne kan genkende (sig selv) når du igen åbner den, skal vi sætte en lille "cookies" Derfor skal du tillade cookies på både din "Mother" terminal og dine "Satellite" terminaler.
Opret IKKE flere Satellite terminaler end du skal bruge,
Når en medarbejder forlader virksomheden, slettes kalibreringen på hans/hendes mobil og medarbejderen kan ikke længere logge ind på systemet, og den satellite terminal kan kallibreres til en ny medarbejder.
|
UDSKRIFTER
Når du udskriver en fakture - bon eller en rapport fra statistikker, vil det
nummer du kender dine produkter på, oftest stå i den yderste venstre colonne. -
du kan i din setup, vælge om du vil vise dine PLU (short-kay) numre, - dine
stregkodenumre - dine egne varenumre, eller leverandørens varenumre. Om du skal
vælge det ene eller det andet er afhængig af din virksomhedstype. En Restaurant
benytter som regel PLU numre ved indtastning på kasseterminalen, på menukort
osv. her er det oplagt at vælge PLU numre. - En tøj eller skoforretning benytter
stregkoder og scanner alle varer ind på kasseterminalen, men det er svært at
huske og genkende en stregkode, - Leverandørens varenumre kan være meget
forskellige og ofte ulogiske i forhold til din virksomhed. - PLU numre benyttes
næsten ikke i sko og tøjforretninger.? - Nu skal du holde tungen lige i munden,
for du har faktisk kun dit eget automatisk genererede produktnummer du kan
benytte, huske og genkende.
Det er her det er meget meget vigtigt at du har
struktureret dine produktgrupper rigtigt. . - Det automatisk genererede
produktnummer er på 12 - 13 cifre og de første fire cifre fortæller dig hvilken
varegruppe produktet tilhører, - de næste otte cifre er selve varenummeret der
genereres fra 1 i hver varegruppe, d,vs. systemet (med 12 cifre) kan rumme 9999
varegrupper og 99.999.999 produkter i hver varegruppe (et astronomisk
tal/uendelig) - I den store version kan de sidste otte cifre stilles til at
fortælle dig leveringsdatoen, eller sidste salgsdato. - Du kan genkende
dit varenummer, dels ved Gruppen og du lærer hurtigt at se hvor gammel varen er
ved de sidste otte cifre.
Bøger Film og CD har få udgivere, der alle benytter et unikt EAN udgivernummer
på hver produkt, - - Her scanner du varen til kasseterminalen på stregkoden, men
viser kun produktets udgiver nummer på udskrifter (det nummer du også
gen-bestiller dine varer efter)
Når du udskriver faktura - kontoudtog mv. har du mulighed for at indsætte reklame
tekst - ugens tilbud mv.
Under SETTINGS får du mulighed for at vælge, ligesom du får en hel række
andre muligheder for at optimere din daglige arbejdsrutine.
|
PRINTSERVER PRINTKODER Hvis du
har restaurant eller anden virksomhed hvor du har behov for at sende en
lagerbestillig, - sende til en køkkenprinter mv. er det nødvendigt at tildele
hvert enkelt produkt en printkode, der fortæller om produktet skal sendes
til Køkkenprinter, Lagerprinter, og hvor mange kopier. Du vælger printkoder fra
en listbox når du opretter dine produkter, BEMÆRK! - Hvis ekspedienten indtaster
bare en vare der har en printkode til en evt. Køkkenprinter, bliver hele bonnen
sendt til køkkenprinteren.
|
Hvis du sætter dine printere op i et netværk (det skal ikke nødvendigvis være
netværksprintere) og Sharer alle printere, så kan alle terminaler printe til
alle printere.
Vi har lavet en PRINTSERVER, - en lille .exe fil som du skal downloade for at
styre dine printere.
I Printserveren skal du tilpasse din virksomhed og vælge de printere du vil
benytte til henholdsvis bonprintere, køkkenprintere, stregkodeprintere, faktura
og standard A4 printere. Du kan også indsætte et logo som printes på faktura og
bonprintere.
Når du har tilpasset printserveren, lægger du et icon ud på skrivebordet,
hvorfra du nu kan åbne kassesystemet.
BEMÆRK. Har du ikke installeret vores PRINTSERVER kan du ikke styre udskrift
til Bon - værksteds eller køkkenprintere, men du kan kun printe til din standard
A4 printer (standard fra en webbrowser)
Har du installeret vores PRINTSERVER, kan du printe fra din I-pad / I-phone,
direkte til f.eks. en køkkenprinter, og dit personale kan modtage
bordbestillinger og sende til køkkenprinteren direkte fra en I-phone - Ipad mv.
Der kan installeres to printservere på hver stationær Kasse Pc, en til
kasseterminalen, og en der styrer ordrer fra tjeneren på gulvet.
har du en større restaurant med mange tjenere skal du bruge en hurtig Pc hvor du
kan installere flere printserverer der samtidig modtager printordrer fra flere
terminaler. - den enkelte printserver kan styre fem printere.
Fordel ved Printserver og Bonprintere:
Du har sikkert set eller kender nogen der fakturerer over et OnLine system, det
går gevaldigt langsomt, og de fleste A4 printere skal yderligere tænke over
opsætningen inden fakturaen endelig printes.?
I vores lille PRINTSERVER har vi for-programmeret printopgaven, som sendes
direkte til (bonprinteren - labelprinteren osv.), og opgaven printes omgående og
lynhurtigt. - - Du skal heller ikke "vente" på at printarbejdet bliver færdigt,
men du kan omgående påbegynde næste ekspedition i køen. (de små thermo
bonprintere er forholdsvis dyre, men de er ti gange hurtigere i forhold til en
standard printer, og langt mere økonomiske i forbrug) - - - du kan normalt ikke
skrive til en bonprinter fra et browser vindue idet opsætningen til bonprinteren
skal skrives direkte i printopgaven/printfilen.
PRINTSERVEREN fungere ved at:
Alle printopgaver sendes til en "printfil" der er sorteret i opgaveorden, i en
folder på smilingdinner.dk hosten. - Printserveren Tjekker/"pinger" denne folder
hvert sec. for at se om der er nye opgaver, som printserveren omgående sender
videre til de respektive printere du har valgt som køkken - lagerprintere osv.
(ved meget store systemer med egen host og database kan printserveren plukke
direkte fra virksomhedens egen database)
Du kan printe fra en I-phone via printserveren på "Mother" terminalen
Har du spørgsmål? -
spørg på FAQ
OnLine bestilling
Er du en restaurant og du har installeret vores printserver, kan du modtage
online bestilling til afhentning ud af huset på portalen smilingdinner.dk
(bordbestilling og ud-af-huset bestilling vises i et link øverst i
kasseterminalen. - - bekræftede bordreservationer vises en tid(som du bestemmer)
før gæsterne ankommer, ligesom du hver morgen eller når det passer dig, kan
tjekke dagens reservationer. - - samme for Hotelværelser.)
Cookies:
Du kan oprette så mange terminaler du ønsker. Hver terminal tildeles et nummer
som du "sætter" i virksomhedsopsætningen. - det betyder at du skal tillade at
systemet "lægger" en Cookies på din PC, dette for at huske hvilken terminal nr.
du åbner næste gang, og for at skelne den ene terminal fra den anden. (du kan
ikke køre flere terminale hvis du har Cookie spærring på din firewol eller virus
program.)
En lille hurtigtest:
Curseren står i feltet "PLU", - - tast 175 + Enter, - skriv antal og tast ENTER
2 gange, varen er nu indtastet på kassen og du/curseren står igen i feltet "PLU"
- - tast "p" + ENTER 2 gange, - - der udskrives nu en faktura, (bon hvis du har
PRINTSERVER) kasseskuffen går op, du modtager penge og er lynhurtigt klar til
næste kunde.
|
PrinterApp og opsætning:
Du skal først downloade vores printApp fil Find Printserveren her
PrintAppen er et lille program der styrer dine udskrifter og sender
printopgaven til de printere du har valgt i setuppen.
Normalt kan man kun printe til en standardprinter, og kun i standard windows
format, men vores Printserver har en række spesial-drivere til Bonprintere,
labels og Stregkodeprintere, slipprintere og kasseskuffe åbner osv.
Når du downloarder printAppen bliver der lagt et icon på dit skrivebord click
på det og du får vist åbningsvinduet til højre. herfra åbner du til
dagligt din GRATIS kasseterminal med et enkelt klik.
Første gang du åbner printserveren vises den "DEMO Restaurant" vi har oprettet.
Har du oprettet dig som bruger online, kan du skifte til ny bruger.
Click først på "NY BRUGER" øverst i højre hjørne.
Du får nu vist et pupup vindue til venstre i skærmbilledet, her ser du logind
oplysninger for "DEMO Restaurant"
Er du registreret, og har du konfigureret din virksomhed online, med indtastning
af produkter, leverandører osv. ??
Hvis din virksomhed er "kørende" online, kan du logge ind her, og er du klar til
at "køre" printserveren, bliver du logget ind som bruger af printserver, dvs.
virksomheden sender fremover printopgaver til diverse bonprintere osv.
Du skal ikke indtaste ny brugernøgle, men den du får når du er logget ind, skal
du kopiere og gemme den et sikkert sted.
Det er vigtigt at du vælger afdeling nr. og terminal nr. (dine terminaler har du
først valgt online)
Du clikker på "SUBMIT" og du vil se vinduet til højre.
Det vindue du ser første gang vil være "bart", dvs det er her du skal konfigurere
printserveren og vælge dine egne printere logoer osv. Click her for at se et
stort billede
Den lille GRATIS printserver kan håndtere:
4 Bonprintere med Logo og 3 kopibonner på hver.
2 standardprintere med logo til faktura, rapporter, statikudskrivning mv.
1 Stregkode/Labelprinter
Har du brug for mere så kontakt os.
Har du spørgsmål? - spørg på FAQ
Har du kun en Bonprinter kan du sætte den up til at køre en kundebon, og tre
kopibonner, men det skal du gøre når du indtaster dine produkter, her vælger du
en "printerkode" der diregerer printserveren.
LOGO PÅ BONPRINTER Du vælger et logo fra din PC og vi har vist en
ramme for hver bonprinter, og dit logo skal tilpasses i størrelse således det
passerindenfor rammens brede, - højden for logo til bonprinterne er mindre
vigtig idet tekstudskrivning starter lige under logoet uanset højde. - er det
logo du har valgt, for stort elle for lille, så redeigerer du størrelsen og
vælger det igen, - Logo til Bonprintere skal fylde hele breden, ca, 220px
LOGO PÅ FAKTURA: Det er den øverste ramme, og her er det vigtigt at
du tilpasser dette logo således hele billedet vises indenfor rammen. - - et for
stort logo, både i højde og brede vil ødelægge tekstplaceringen på fakturaer og
rapporter. Logo til faktura må gerne være mindre end rammen, men må helst
ikke gå udenfor rammen, Ideel størrelse ca. 195 X 75px.
Gavekort og tilgodebeviser Du udskriver et Gavekort eller et
tilgodebevis direkte fra terminalen. Gavekortet fungerer som et kontokort hvor
kunden kan "Påfylde" eller kunden kan benytte Gavekortet til betaling af flere
gange, hvor gavekortet nedskrives indtil det er opbrugt. Gavekortet printes på
Bonprinter 1 og er forsynet med en stregkode som du bare skyder når kunden
benytter Gavekortet som hel eller delvis betaling.
Stregkode på bon: Læg mærke til at i de sidste tre felter under
Bonprinter 2 er indtastet en kode #Navn#, det betyder at du i den linje
får udskrevet et kundenavn (hvis det findes) - - Er du en produktionsvirksomhed
kan du også skrive #Barcode# hvilket betyder at der bliver udskrevet en
stregkode med kundens kundenummer, som du kan skyde ved kassen når kunden
afhenter varen - - Har du andre forslag til sporing, hører vi det gerne.
Bemærk: Hvis du benytter I-phone eller I-pad som (satalit enheder til varebestilling, f.eks i en restaurant eller Café, skal du være opmærksom på følgende:
1. Du skal have indstalleret vores printserve, og du skal åbne din kasseterminal (Motherterminal) ved klik på printserver iconet på din PC (Motherterminalen)
2. Du skal herefter logge ind fra din I-phone, og vælge den "Mother terminal" der skal udføre de printopgaver / ordrebistillinger du sender fra din "satalit eller Child" I-phone.
Husk at taste "Save" inden du forlader vinduet.
Download vores Printserver
|
Gavekort og tilgodebevider
Smiling Pos Gavekort, tilgodebeviser eller madkuponner mv.
Med Smiling Pos Online har du et unikt digitalt gavekortsystem. I samme
system kan du oprette tilgodebeviser, eller for den sags skyld "madkuponner"
Gavekortet kan sendes pr. mail til en given Mailadresse og gavekortet kan
bruges igen og igen, ligesom der også kan indbetales på gavekortet.
Gratis Gavekort system »
Gavekortet printes fint ud på en bonprinter gennem vores printApp.
Det elektroniske gavekort er forsynet med en stregkode .
Dvs. Når du i dagligdagen ekspederer dine kunder og når der skal betales, -
Trumfer kunden med et GAVEKORT.? - du skyder bare stregkoden på gavekortet og
Detailsystemet finder selv ud af at afskrive på gavekortet og udskriver
automatisk et ny gavekort med restbeløbet sammen med kundebonnen.
Det er generelt en rigtig god fidus at sælge gavekort, og du kan roligt
reklamere med at gavekortet aldrig forældes. Du har fuld styr på dine gavekort
og kan til enhver tid udskrive en samlet opgørelse.
En samlet opgørelse kommer kun indehaveren ved og ber du om et print, bliver
der sendt en samlet opgørelse til Virksomhedens Mail adresse.
Når du sælger et gavekort, får du en betaling, som automatisk registreres
på kassen hvor du modtager betalingen.
Bemærk! Når du sælger et Gavekort, registreres salget/lånet på
en egen konto uden momsberegning.
Man kan principielt sige at det beløb kunden betaler/indbetaler til et
gavekort, er penge som du i princippet "LÅNER" indtil gavekortet
indfries.
Når gavekortet indfries, kan man principielt sige at du udleverer varer for
beløbet, som du har betalt og du afregner hermed Moms af det beløb du har
solgt til gavekortet.
Når en kunde får et tilgodebevis på en returneret vare, så går
varen enten tilbage på lageret eller til leverandøren (du tilbagefører et
salg med moms) - - Man kan principielt sige at de penge kunden får tilbage, afleverer
han/hun øjeblikkeligt til dig og du udsteder i stedet et
"Tilgodebevis", hvoraf der ej heller i regnskabet beregnes moms (det
er ligeledes et "LÅN" hvoraf der ikke skal beregnes moms.
Først nå kunden indfrier tilgodebeviset, beregnes der moms af den værdi der
udleveres i varer.
Gavekort og tilgodebeviser er på den måde fritaget for momsberegning,
indtil de gælder for en betaling af en vare - - Gavekortet indfries.
Du kan benytte vores gavekort system som standalone.
En bruger spørger: KAN FLERE FORRETNINGER DELE SAMME GAVEKORTSYSTEM?
Ja, hvis i er flere forretninger i samme by, eller en kæde med mange
forretninger, kan det være praktisk at "DELE" samme gavekort
konto.
Vær opmærksom på at det faktisk er en "god fidus" at sælge
Gavekort,
Hvis i er flere individuelle forretninger i en by eller et Center så skal i
oprette en fælles konto som eventuelt administreres af city eller
centerforeningen, og hver gang en af forretningerne sælger et Gavekort, skal
beløbet indbetales til fælleskontoen.
Denne administration kan udmærket udføres ved afregning månedsvis sammen
med den øvrige kontingent til cityforeningen.
BEMÆRK! - - ca. 15% af alle gavekort bliver aldrig indløst, - - - D.V.S.
Hvis en forening eller sammenslutning af forretninger har en omsætning på
gavekort ca. 1. Mio. så er der minimum en "ikke indløst" fortjeneste
på Ca. kr. 150.000,00 årligt - - - et pænt bidrag til en centerforening
som formentlig vil have en væsentlig større omsætning på gavekort.
Vi har beregnet at en gennemsnitsforretning har en gavekortomsætning ca.
100,000,00 årligt men det varierer naturligvis rigtig meget
|
Hvorfor spørges der ofte på Land by og region ?
Select Region
SmilingGlobe.com leverer data til en række underportaler, herunden "Smiling-Campingpladser" - Smiling-Restauranter - Smiling-Hoteller O. S. V. - O. S. V.
Det byter at du let kan sidde her i Danmark og lede efter et hotel i Guangzhou som ligger i Guangdong Provinsen i det Syd-centrale Kina
På samme måde kan en Kineser eller en Japaner slå op på Nordsjælland
og finde det hotel han/hun foretrækker her.
Fordi ALLE portaler i smilingGlobe og smilingPos familien er spesifikt
orienteret om lige netop din virksomhed, og fordi vi er globale omkring
turisme og rejseaktiviteter, er vi også fokuseret lige præsis på din
by, region og land fordi dine omgivelser også er med til at
"Sælge" dit hotel - Bed and breakfast - overnatning.
Fordi hele verden er uddecikeret i Kontinenter - Lande -
Regioner - Provinser - nærområder og Byer, "Sælger" vi
også din virksomhed på disse parametre.
|
Kasseskuffe: Alle
bonprintere er forsynet med en "donkie" der udløser kasseskuffen, og når der
sendes en opgave til bonprinteren, sendes samtidig en kode der åbner
kasseskuffen.
Du kan købe mange typer bonprintere, den bedste og mest stabile er nok
"STAR TSP100" - "STAR TSP143" serien, den har autocutter og er rimelig hurtig (lad være med at
forsøge dig med noget gammel brugt skrammel) - det lykkes som regel aldrig, og
kan skade din PC. - - en bonprinter og en kasseskuffe vil samlet koste ca. kr.
3000
Kasseskuffen skal ALTID tilsluttes Bonprinter1, og du kan ikke åbne kasseskuffen
før du har installeret vores Printserver. > |
Bordstyring: 1. Lav
en bordplan over alle dine lokaler og serveringsområder og tildel alle dine
borde et nummer. (IKKE 1a eller 1b, - det skal være et nummer) og tildel hver
bord et kort navn max 12 tegn (midt v.side) og beskriv størrelsen på hvert bord
max 12 tegn (2 prs bord) - (6 pers bred) - (4 pers rund) 2. Foto Lav en tegning / skitse /et foto af hver lokale, og tildel hver
lokale et nummer og et navn max 12 tegn (Forlokale) - (Gårdhaven) - (Gaden)
Tegningen / fotoet skal være af typem JPG og må være MAX 170 pixels bred og
Max 260 pixels høj 3. Opret en ny folder på din PC og kald den "Bordplan" og når du er sikker
på du har lavet en god og overskuelig bordplan for alle dine serveringsområder,
gemmer du dem i folderen "Bordplan" , og giver hvert billede / skitse
lokalenavnet (Forlokale.jpg - - Gårdhave.jpg - - Gaden.jpg osv.-) - - - - hvis
du har tre serveringsområder, har du nu tre fotos i folderen "Bordplan".
4. I et fotoredigeringsprogram - FotoDraw eller lignende, kopierer du fotoet med
din bordplan - - Vi starter med "Forlokale" - - Du åbner billedet "Forlokale,jpg
i dit fotoredigeringsprogram og sætte en ring - firkant -eller anden markering
rundt om (eksv. bord 1). - - - - herefter gemmer du det redigerede foto i
folderen "Bordplan" som
"bord1.jpg" - - - Når du har markeret alle borde i "Forlokalet",
åbner du billedet af det næste lokale - - - sådan fortsætter du indtil du har
markeret alle dine borde i alle dine serveringslokaler. - - dvs., du har nu gemt
på din PC, i folderen "Bordplan", - - et foto/skitse af bordopstillingen i
alle dine serveringslokaler + et billede af din bordplan, med en markering af
samtlige dine borde, - - - - har du 83 borde, i to lokaler, skal du nu have 85
fotos i folderen "Bordplan"
5. Gå herefter til Oprette - Bordstyring, Klik på "Nyt bord" og Opret først alle dine 83 borde i systemet her, og gem
hvert enkelt bord ved Klik på "Gem bord"
|
Stregkoder og stregkodescannere:
Du kan bruge en hvilken som helst stregkodescanner, men det er vigtigt at du får
leverandøren til at "sætte" prefix til STX(charcode 2) og surfix til ENTER
(charcode 13).
De fleste scannere afslutter scanning med ENTER som standard, men når du sætter
Prefix til STX (startkode inden stregkoden scannes), så skal du ikke tænke på
hvilket felt du skyder stregkoden i, men programmet finder selv ud af at der
skal søges på en stregkode.
Optimer din daglige arbejdsrutine Når du til dagligt bruger
kasseterminalen, så har du en helt bestemt rutine, afhængig af virksomhedstype.
Hvis du bruger stregkodescanner og din scanner er indstillet til at sende en STX
PREFIX inden Scanning, finder kasseterminalen selv ud af at starte
varesøgning i stregkodefeltet, og Curserrutinen stopper i det felt du i
SETTINGS vælger at stoppe i. - Vælger du ikke nogen stop. så bliver den
scannede vare ført direkte på salgsbonnen med det antal der står i feltet
ANTAL (hvis der står 0 i antal, stopper proceduren her)
Når du benytter kassen, flytter curseren sig hver gang du taster ENTER -
Curseren flytter sig til det felt du i SETTINGS vælger at stoppe i.
Hvis du har indtastet et PLU nummer, så søger terminalen en vare med det PLU
nummer når du taster ENTER, og stopper ved det næste felt du har valgt i
SETTINGS
Nogle virksomheder har behov for (Restauranter) at tilføje tekst til varelinjen,
- en restaurant modtager en bestilling på en Farmerbøf og ekspedienten spørger
hvordan ønsker du den stegt? - den skal være Rød med bearnaise og
hvidlægsdressing. - Restauranten har indarbejdet en kode til køkkenet og
ekspedienten tilføjer koden RBH - så ved kokken at bøffen skal være Rød
m/bearnaise og hvidlægsdressing. Hvis der ofte er behov for at tilføje en ekstra
tekst på varelinjen kan du indstille kasseterminalen til altid at stoppe ved
varelinjen når et varenummer er indtastet. Har du spørgsmål?
- spørg på FAQ
Hvis kassen benyttes som Kasseterminal i en daglivarebutik eller supermarked, så
skal curseren ikke stoppe, men den cannede vare føres direkte net på salgsbonnen
med en enhed (eller det antal ekspedienten har indtastet i feltet antal
inden scanning - hvis ekspedienten har indtastet 0, - bliver varen ikke ført på
salgsbonnen før ekspedienten har tastet et antal efterfulgt af ENTER)
- der kan herved lynhurtigt skydes en hel serie stregkoder.
Hvis du bare vil se prisen på en vare, indtaster du 0 i antal og skyder
stregkoden.
For restauranter m.v. der benytter PLU numre, er det praktisk at indstille
terminalen til altid at stoppe curseren ved indtastning af antal.
Standard er terminalen indstillet til altid at stoppe ved indtastning af
antal/mængde
Under SETTINGS får du en hel række andre muligheder for at optimere din
daglige arbejdsrutine.
|
Label og Stregkodeprinter
Der findes en bred vifte af stregkoder og muligheder for anvendelse, for mere litteratur om barkoder / stregkoder kan du søge på Internettet under Barcode.
Du kan med Smiling Pos Barcode systems stregkodeløsning, lave labels med barcoder / stregkoder og printe dem ud på en almindelig Laser eller Ink-Jet printer. Du kan gemme dine labels eller et billede af barcoden. Du kan ved Smiling Pos Barcode systems stregkodesystem, have flere forskellige labels og stregkode numre på den samme vare. (I visse tilfælde sælges en vare I anbrud til en pris og under et stregkode nummer, medens en hel kasse af samme vare sælges til en anden pris med et andet stregkode nummer, men det hele bliver afskrevet på varelageret under samme produktnummer). I produktdatabasen har du 4 pris og mængdemuligheder, det er derfor praktisk at du også kan lave labels og stregkoder der passer til alle prissortimenter.
Du kan tilslutte en label eller stregkodeprinter, og du kan lave dine egne
flotte prismærker eller varelabels med stregkode, billede og hele mollevitten. |
Placer eller Del-placer på flere locations
Har samme person booket flere enheder, kan du delplacere en booking på flere lokations, men husk at sende bekræftelse på den samlede booking først.
Du har måske et rejseselskab der har booket 8 værelser, - du åbner "Tildel
Location" og fra en ende af skriver Navn, antal voksne og antal børn, evt
specielle ønsker. - du vælger nu Location/rooms ved click på camping eller
hotelplanen til højre, eller vælger location fra drop down listen i den form der
åbner sig ved clik på "Tildel Location" - - - clik herefter på
"Delplacering". - du vil nu se navn og personer du har tildelt denne location på
en liste nederst i den røde ramme. - - Du fortsætter denne handling indtil
alle i rejseselskabet er tildelt en Location/værelse. |
Gratis
Mange spørger, - Hvorfor gør i det GRATIS?
Hvorfor stiller virksomheder glad op i supermarkeder og deler flittigt ud
af deres consumvarer,? - - Fordi man vil have mere når man finder ud af hvor
godt det smager. &
Hvis du skal på markedet for at købe et detailsystem, bliver du hurtigt ruineret
for kr. 20 - 30,000 for den første terminal, eller du kan for omkring 3-500. pr
md. "leje" dig ind på en host der fungerer på samme måde som dette GRATIS
system(uden booking mails og bordstyring).
Vores ide er at du GRATIS kan afprøve, dels om dit forretningsgrundlag holder,?
holder det ikke, har du heller ikke haft udgifter til et kassesystem, og du kan
bare trække dig ud igen.
Virksomheder har det med at vokse og vi vil gøre vores bedste for at vokse med.
men på et tidspunkt kan virksomheden blive så stor at vores gratis system ikke
slår til, - virksomheden får måske også behov for specifikke futures som ikke
findes i gratissystemer, eller virksomheden vil sikre sig at data forbliver i
virksomhedens egen varetægt.
Virksomheden finder måske ud af at printserveren er eminent til at fordele
printopgaverne og finder det praktisk med en større printserver, så har vi et
tilbud på en større løsning.
Vi håber selvfølgelig også at dette GRATIS system vil blive så populært at det
sætter standarden for online detailsystemer i Danmark, at du blive glad
for systemet og vi når et Limit i forhold til hvad databasen kan bære.
Vi hoster ikke selv systemet, og sker det at datamængden bliver så stor så
det dramatisk ændrer vores pris for hosten og påvirker hastigheden. kan det
blive nødvendigt at begrænse tilgangen indtil vi får reguleret datamængden til
det Maximum databasen kan bære uden at miste hastighed.
I det tilfælde er det ikke sådan at nogen bliver hægtet af, eller pludselig får
en regning, men vi vil på lempelige vilkår tilbyde at fraskille de største
virksomheder med største datamængde, og overflytte dem til deres egen host,
hvilket så også vil være i virksomhedens egen fordel og interesse, eller
overflyttte dem til en anden database på en af vores andre hosts. og på den måde
blive en partner i virksomhedens stadig voksende detailsystem.
Vi bedømmer at systemet uden problemer kan håndtere:
Ca. 100 virksomheder med gennemsnit hver:
Ca. 15 - 20000 varenumre - Ca. 10-15 medarbejder - Ca. 1000 debitorer
Ca. 3-4 terminaler - Ca. 2-300 ekspeditioner pr. terminal pr. dag. Ca.
250.000 rækker/records på jurnalen pr. år
Hoteller har ofte en lidt lavere ekspeditions frikvens, men så er der
Bookingsystem, bordreservation gembon splitbon osv. samt ofte flere printopgaver
der giver nogenlunde det samme dataforbrug.
Bemærk at hvis du ikke er tilfreds med vores Gratissystem, kan du til enhver tid,
trække alle dine data ud på en CSV fil, der kan indlæses i et hvilket som helst
andet detailsystem du så måtte vælge. - Det store arbejde der ligger i opsætning
af systemet, indtastning af dine varer osv, kan du direkte overføre til et
hvilket som helst andet system.
|